Après un premier épisode sur le libre arbitre et le déterminisme de nos actions dans les jeux vidéo, je voulais vous présenter plusieurs courants de philosophie morale mais appliquée à des expériences vidéoludiques. Donc si vous voulez du Kant dans votre Undertale, du Bentham dans votre Frostpunk ou du Aristote dans votre Fallout c'est par là que ça se passe
Cet épisode est la version audio de mon article pour The Pixel Post
Articles :
Chapter 7: Pushing the Lever: Rule-Consequentialism and Utilitarianism in Life is Strange
Doing the Right Thing: Life is Strange and Virtue Ethics
UNDERTALE: Second chances in morality
Undertale: Challenging Morality in Video Games
Red Dead Redemption 2: Morality in the Wild West
Beyond the Screen: Exploring the Impact of Red Dead Redemption 2’s Honor System on Player’s Morality
Categorizing Morality SystemsThrough the Lens of Fallout
A comparative analysis in player moral agency between 'Spec Ops: The Line' and 'Undertale'
Moral Philosophies Mechanised in Fallout: New Vegas
Becoming an Emotionally Better Player: Virtue Ethics and Guilt in Spec Ops: The Line
How Frostpunk Injects Harrowing Moral Choices into the City-Builder Genre
Chaos and The Nature of Morality in Games
Murder is the Ultimate Crime : Morality in Dishonored
Choice and Consequence in ‘Papers, Please’
Glory to Arstotzka: Morality, Rationality, and the Iron Cage of Bureaucracy in Papers, Please
Vidéos :
How Frostpunk CHANGED City Builders FOREVER With Morality
How "Papers, Please" Reflects on Morality
Livres :