Quelle est la portée morale de nos actes réalisés dans un jeu vidéo ?
Suis-je vraiment libre de mes mouvements et de mes choix dans l'univers pré-établi d'un monde vidéoludique ?
J'ai voulu me pencher sur ces questions dans ce 1er des 3 épisodes consacré à la moralité de nos choix dans le jeu vidéo.
Cet épisode est la version podcast de mon article pour The Pixel Post
Articles :
Chapter 7: Pushing the Lever: Rule-Consequentialism and Utilitarianism in Life is Strange
Doing the Right Thing: Life is Strange and Virtue Ethics
UNDERTALE: Second chances in morality
Undertale: Challenging Morality in Video Games
Red Dead Redemption 2: Morality in the Wild West
Beyond the Screen: Exploring the Impact of Red Dead Redemption 2’s Honor System on Player’s Morality
Categorizing Morality SystemsThrough the Lens of Fallout
A comparative analysis in player moral agency between 'Spec Ops: The Line' and 'Undertale'
Moral Philosophies Mechanised in Fallout: New Vegas
Becoming an Emotionally Better Player: Virtue Ethics and Guilt in Spec Ops: The Line
How Frostpunk Injects Harrowing Moral Choices into the City-Builder Genre
Chaos and The Nature of Morality in Games
Murder is the Ultimate Crime : Morality in Dishonored
Choice and Consequence in ‘Papers, Please’
Glory to Arstotzka: Morality, Rationality, and the Iron Cage of Bureaucracy in Papers, Please
Vidéos :
How Frostpunk CHANGED City Builders FOREVER With Morality
How "Papers, Please" Reflects on Morality
Livres :